تأثیر یک دوره برنامه تمرینی تلفیقی ذهن آگاهی-تنفسی بر شاخص های عملکردی منتخب در بازیکنان والیبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران

10.22091/arsnes.2025.13573.1032

چکیده

زمینه و هدف: آزمون‌های عملکردی مانند آزمون 8 لاتین، جهش طرفین، لی‌لی مربع و پرش زیگزاگ، به‌طور خاص برای ارزیابی توانایی‌های حرکتی پیچیده‌ای طراحی شده‌اند که در مسابقات والیبال به‌کرات مورد نیاز است. این پژوهش با هدف تأثیر یک دوره برنامه تمرینی تلفیقی ذهن آگاهی-تنفسی بر شاخص های عملکردی منتخب در بازیکنان والیبال انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی بود. با توجه به تجربی بودن پژوهش، 30 فرد والیبالیست به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. داده ها با استفاده از آزمون 8 لاتین، جهش طرفین، لی‌لی مربع و پرش زیگزاگ جمع آوری شد. تمرینات تمرکز بر تنفس و ذهن آگاهی را طی 8 جلسه، هفته ای سه جلسه دریافت نمودند. از آزمون شایپروویلک و تحلیل واریانس مکرر برای تحلیل داده ها استفاده شد (05/0>P).
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس مکرر نشان داد که آزمون 8 لاتین (05/0>P)، جهش طرفین (05/0>P)، لی‌لی مربع (05/0>P)، و پرش زیگزاگ (05/0>P)، پس از پروتکل تمرینات تمرکز بر تنفس و ذهن آگاهی نسبت به پیش آزمون (قبل از مداخله)، بهبود معناداری پیدا کرد.
نتیجه گیری: تمرینات تمرکز بر تنفس و ذهن آگاهی می تواند منجر به بهبود آزمون 8 لاتین، جهش طرفین، لی‌لی مربع و پرش زیگزاگ در دانشجویان والیبالیست شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of an Integrated Mindfulness and Breathing Exercise Program on Selected Performance Metrics in Volleyball Players

نویسندگان [English]

  • Ainollah Sakinepoor
  • Golamreza Anari
Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Purpose: Functional tests such the figure-of-eight hop test, side to side hop, square hop test, and cross-over hop for distance are specifically designed to assess complex motor skills that are frequently required in volleyball competitions. This study aimed to investigate the effects of an integrated mindfulness and breathing exercise program on selected performance metrics in volleyball players.

Methods: This research was a quasi-experimental study. A total of 30 volleyball players were selected using purposeful sampling and randomly divided into two experimental and control groups of 30 participants each. Data were collected using the figure-of-eight hop test, side to side hop, square hop test, and cross-over hop for distance. Participants received breathing focus and mindfulness training for 8 sessions, three times a week. The Shapiro-Wilk test and repeated measures analysis of variance were used for data analysis (P<0.05).

Findings: The results of repeated measures analysis of variance showed that the figure-of-eight hop test (P<0.05), side to side hop (P<0.05), square hop test (P<0.05), and cross-over hop for distance (P<0.05), improved significantly after the breathing focus and mindfulness training protocol compared to pre-test (before the intervention).
Conclusion: Breathing focus and mindfulness training can lead to significant improvements in the figure-of-eight hop test, side to side hop, square hop test, and cross-over hop for distance, in volleyball players.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Volleyball
  • functional tests
  • breathing focus training
  • mindfulness